Mansideal.

Fördelen med att jobba i livsmedelsbutik är att man hela tiden kan garva åt alla idiotiska tidningar som säljs där.
I Damernas Värld får man en liten sminkprodukt. Man tror att den ska vara inriktad till damer, men målgruppen är nog mer yngre tjejer.
Här om dan kom det fram 2 flickor till mig, i 12-års åldern, och frågade efter just den tidningen, med motiveringen att man får smink om man köper den. En genial idé för dom som vill sälja sin tidning till yngre tjejer och printa in det sjuka ideal som redan växer sig fram hos unga tjejer.
Till och börja med får man lite smink, vilket säkert är huvudanledningen till att tjejerna köper tidningen. Smink, har jag förstått blir rätt dyrt i allmänhet, får man det "på köpet" i en tidning är det ju ett klipp?
Så, tjejerna köper sminket, med tillhörande tidning. Dom bläddrar igenom tidningen, förmodligen samtidigt som dom sminkar sig efter modellen på framsidan (nåja, nu är jag lite väl hatisk kanske?).
I den skriver dom "hur killar egentligen tycker om dina vänner" och "så har svenska par sex", samt "hitta din stil för att impa på dina väninnor".

12-åriga tjejer är otroligt formbara, killar också för den delen, men nu skriver jag om tjejer. Tro mig, jag har jobbat med barn i den åldern.
Tidningar av den här varianten, tillsammans med alla annan media som framhäver hur en tjej ska vara, drar ner alla yngre tjejer rätt ner i skiten. Visst att det är mycket fler kvinnor som får plats i tv-rutan nu, det blir mer och mer jämnställt på yrkesmarknaden, lika lön, tjejer får vara tomtar i luciatåget osv. Men likt fan visar den mediala delen som riktar sig till yngre att man hela tiden ska sträva mot det perfekta, som inte finns, och att tjejer ska lära sig att vara ett smycke eller en passande tillgång till killar, när det behövs.

Jag har en 14-årig syster. Min flickvän har en 12-årig sådan. Båda tycker att dom är tjocka. Det är dom inte.
Jag frågar "vem har sagt det?"
"Ingen har sagt det, men jag är ju det!" blir svaret.
Jag predikar om hur samhället fungerar och att dom inte alls är tjocka, att dom är jättefina och ska vara stolta över hur dom ser ut.
Men det fungerar inte, för i nästa ögonblick står Rhianna i tv i underkläder och åmar sig mot en striptease-stolpe.
Jag som ensam kraft, och en typ av förebild, fungerar inte i kampet mot det äckliga mansidealet som tjejer lever efter dagligen.
Shit, min systers gamla kompisar har till och med lämnat henne för att hon fick en kille som ingen annan av dom fick.
Inte ens där ser min syster att hon är fin, utan blir istället utstött och hatad pga det hon är.
Bekräftelsen blir till förnedring.
Alla säger till henne att hon är dålig, ful och inte räcker till.
Allt är lögn.

Samtidigt som jag står och stör mig på Damernas Värld i tidningshyllan upptäcker jag Slitz.
Ni vet, tidningen som visar vad män egentligen tycker. Det är det som står i den här tidningen som vi killar gör. Det är såhär vi tänker och det är så som det står här som vi vill ha det. Inga frågor ställda.
I senaste numret står det högst upp i vänsrta hörnet något i stil med "Varför vi älskar silikon."
För det gör vi ju allihopa.
Det går inte att komma undan att killar gillar tuttar. Stora, små, runda, toppiga.. ja, det mesta. Kalla det för typiskt mansgrisar, men det är så det är. Ni tjejer kan påpeka det hur mycket ni vill, men det är ett faktum man inte kommer undan.
Men att vi skulle älska när det är silikon i tuttarna stämmer inte.
Visst, det finns såklart dom som gillar det. På porrfilm.
För jag tror jag talar för fler när jag säger att silikontuttar ger tankar på blonda, slampiga golddiggers? Att en tjej går för långt i sin strävan att få killars uppmärksamhet.
Jo, jag vet att tjejer också vill knulla lika mycket som killar, men tro mig, det här behövs inte för att ni ska få balle.
Hur som helst, det är ingen kille som vill ha en "slitz-brud" till annat än knulldocka.
Men det är inte dom signalerna som går ut.
"Vill du bli en knulldocka, gör såhär mot dig själv så ska du se att alla vill sticka kuken i dig."
Hade det stått så på tidningens framsida hade jag varit nöjd.
Men nu står det att vi killar älskar silikon. Och i tjejernas tidnigar står det hur dom ska göra för att vi ska älska dom.
Vi blir båda formade av högre makter till något avskyvärt, där det hela tiden handlar om att döma folk efter deras utseende.
Eller ja.. inte när det gäller killar då. Vi blir mest tillsagda om att vi ska älska bilar, slåss och silikonbrudar. Annars är man ingen riktig man.
Helt ärligt känns det som om jag står maktlös.
Min syster formas till en osäker tjej som aldrig kommer vara helt nöjd. Alltid inställd på att tillfredsställa andra.
Och jag skäms över att jag är en del av det släkte som trycker ner henne i skiten.
Skäms!

Kommentarer
Postat av: Anonym helst

Jag blir riktigt berörd av det du skriver och du skriver det skitbra!

Fortsätt såhär.

2008-12-05 @ 18:48:39
Postat av: jag kör också på att vara anonym!

Fan vad kul det är att läsa sånt här! Som den tidigare anonyma läsaren säger " Jag blir riktigt berörd av det du skriver.." Jo, det är ju verkligen sant! Eller i mitt fall kanske inte berörd är den rätta benämningen, men jag tycker det är ett väldigt bra ämne att ta upp! Vem vet.. vi kanske har den nye alex schulman här. Yes, där satt den du.

2008-12-06 @ 20:05:46
Postat av: fredrik

väldigt bra skrivet, keep it up:)

2008-12-07 @ 09:17:09
Postat av: Ruben Indigo

hmm.. trodde inte du brydde dig så jävla mycket som samhällsfrågor. Det här är ju bara skräpfrågor som starka människor kan se förbi.. Eller tro att de kan se förbi.

Tjo

2008-12-07 @ 17:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0