Anonym.

Än en gång får jag en negativ, anonym kommentar, denna gång till mitt inlägg "Grisar". Det är frustrerande när folk väljer att skriva svar på inlägg i min blogg, utan att lämna något som jag kan relatera till eller en adress, eller namn att ge svar på tal åt.

Kommentaren som skrevs lyder så här:

"------- tyvärr. Invandrare från långt sydliga länder beter sig inte som vi "svenskar" gör. Dem beter sig illa(de gör vi svenskar ibland också men långt ifrån i samma utsträckning, trots att vi är fler än dom). turkar(svartskallar) är väldigt sällan trevliga och är alltid hetsiga på fyllan och söker bara bråk. Och ja kan tänka mig att svenska tjejer uppfattar dom som äckliga. Thats it. De är svårt att förklara varför man har svårt för invandrare men jag iallfall råkar varje dag för massa smågrejer med invandrare som jag inte gör med svenskar. Därför att invandrare acklimatiserar inte till vårat Svenska samhälle. De här var bara en brainstorm och ja skulle väl kanske kunna formulera de lite bättre"


...och mitt svar lyder:

Att det finns olika beteendemönster i olika delar av världen tvekar jag inte alls på. Att "svartskallar" därimot skulle ha en större ambition av att starta bråk än vad vi svenskar har är jag ytterst tveksam till. Med tanke på hur många gånger jag själv har hamnat i, varit inblandad i, och faktiskt varit mer eller mindre aktiv i bråk och slagsmål i mina dagar, och att det, hör och häpna, aldrig har varit mot just "svartskallar" så har jag svårt att se sambandet "svartskalle"-bråkstake.
Vad jag därimot kan förstå är att vissa svenskar, som det är väldigt viktigt att poängtera att man är, har råkat ut för bråkiga "svartskallar" ett flertal gånger, kanske mer än med svenskar, eller till och med enbart med "svartskallar" och kanske därför upplever dom som hotfulla eller bråkiga i allmänhet.
Vad många i den kategorin verkar ha svårt att förstå, och ibland till och med vägrar förstå, är att deras åsikter mer eller mindre grundar sig i fördommar. Något vi alla har så klart, men som man förr eller senare måste lära sig att se förbi.
I samband med det måste man också förstå att bråkiga människor, oavsett härkomst, nästan alltid grundar sig i sociala problem. Ingen människa föds våldsam eller ond, utan formas till det av omgivningen. Sen att några personer har svagt psyke och kanske faller in i det kriminella/onda/bråkiga, trotts tidigare goda förutsättningar, är en annan sak, men är enligt mig också något som grundar sig på ett mer psykologiskt plan.
Att man helt dömmer en person efter hudfärg, härkomst, sexuell läggning eller annat etnicitet är rakt av ren idioti.
Alla är människor, och bör bli behandlade därefter.

Nästa gång du skriver får du gärna lägga till ditt namn, så jag vet vem du är. Anonyma åsiktsyttringar anser jag bara som fegt. Jag hoppas du uppskattar mitt svar på din kommentar, och att jag struntar i att påpeka alla stavfel och särskrivningar du gjort, du sanne Svensk.

Kommentarer
Postat av: sara

Håller helt med dig! Kan komma på fler "svennar" som jag slitit isär, än "svartskallar"...

2008-11-19 @ 11:51:53
URL: http://sholmen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0