Klotter.

Nu har det blivigt lite av en disskution mellan mig och Felko. Det här kanske är något som inte berör er läsare. Men eftersom jag sällan får debattera med en vettig människa efter ett inlägg på min blogg så känns det viktigt att få debatten dokumenterad. I allra högsta grad tycker jag också att det är viktigt att förmedla åsikter som jag själv delvis delar.
Dessutom, är den här debatten i allra högsta grad brännhet efter artiklarna om NUG i pressen, därav har jag en till anledning att publicera vad som skriv mellan oss. Om ni gillar det får ni gärna hänga på med era åsikter.

Felkos svar på mitt förra inlägg löd:

"This i LIKE! :) Jag läser vad du skriver, håller med, men inser att även du bara återspeglar din sida utav det hela. Vad jag och du tycker om massan, media och eg alla påhitt i kontrollens och ordningens namn vet vi väl ganska väl redan. Hursom så står jag fast vid min åsikt då jag vet att även Lasses Liv's i Tumba (som drivs utav Lasse, enbart Lasse) även blir ommålat. Konstnären här tar sig friheten att ändra på något som Lasse personligen skapat. Visst, dörren var säkert målad grå när han köpte den, men han fick iaf välja själv. Oron vet jag inte vad jag ska säga om, har aldrig upplevt någon oro och även spenderat 98% utav min vakna tid med dessa konstnärer i många år. Individen här inskränker en annan individs åsikt och tycke helt oberättigat. Därför föreslår jag att vi ger dessa konstnärer en plats där de kan utöva och utvekla sin begåvning. Min vän, kostnaderna blir inte så höga per skalle, det stämmer, och vi kan gärna prata om andra absurda saker mina skattepengar går till, men när vi ändå är här så är min krona min krona, och i den mån det går vill jag inte förvalta mina pengar i saneringsprojekt utav staten, vilket jag nu tvingas till."

Och mitt svar på det lyder:

Nu tar vi det alltså till nästa nivå. Frågan är ju egentligen hur mycket färgen på Lasses dörr egentligen påverkar Lasse eller kvalitén på hans affär.
Men vi skiter i Lasse en stund och koncentrerar oss på din krona. Som egentligen inte är din krona.
Jag tar det kanske lite långt. Men eftersom du är under statens vingar och indirekt är staten som betalar ut din lön är det faktiskt i grund och botten statens krona. Du lånar den, och får ha den så länge du utför det jobb du har tilldelats. Såvida du inte lever på bidrag, alltså andras kronor, som egentligen också är statens.
Allt detta istället för att du med dina kunskaper och färdigheter skulle kunna hjälpa någon annan, eller bidra med dina tjänster i utbyte mot andras. För att göra det lätt för dig gör du ditt jobb, du får din krona och kan sen helt enkelt föra den vidare till nästa person som du behöver tjänster ifrån. Allt till förmån av staten såklart, som taxar allt vi betalar för. Så, staten lånar ut pengar, som dom sen tar ränta på.
Och nu kommer vi tillbaka till Lasse.
Lasse köper in varor till sin livsbutik (med kronor då såklart), för att inte hamna i större skuld till staten än vad han har råd med så behöver han kunder. Kunderna handlar mat och diverse förnödenheter hos Lasse, eftersom man helst inte i ett civiliserat samhälle jagar och tillagar sin egna mat, utan betalar för den tjänsten (med kronor såklart). Mitt i allt det hela kommer det någon och klottrar på Lasses dörr. Givetvis sanerar Lasse sin dörr. Om han gör det för att han tycker att det är fult, för att han vill ha sin dörr i färgen den kom i eller om det är för att klotter ses som ett brott och bör bekämpas till varje pris låter vi vara osagt, men han sanerar i alla fall.
Självklart inte ensam, han behöver ju någon som kan tillgodose honom med den tjänsten. Som har utbildning för det osv.
Så han betalar några jeppar att göra jobbet åt honom (även i det här fallet med kronor).
Jepparna som sanerar Lasses butik behöver ju självklart mat på bordet, och andra förnödenheter. Så, dom handlar med statens kronor på Lasses Livs.
Jag kan ju egentligen ta det här hur långt som helst, men.. jaa.. you get my point.
Nu handlar det väl inte om konst längre, men det spelar inte så stor roll.
Både du och jag vet nog mycket väl att många klottrare knappast utövar sin konst för konstens skull. Eller, i alla fall inte enbart för konstens skull. Lasse kanske skulle slippa betala sanerarna om det uppfördes lagliga väggar eller utrymmen för konstformen, men å andra sidan skulle han behöva betala för den lagliga väggen ändå, genom skattesedeln såklart.
Oavsett vart det förekommer är det Lasse som betalar för det. Den enda skillnade blir att Lasse slipper klottret på sin dörr. Förutsatt att alla klottrare blir lagliga konsnärer. Och då är frågan om det fortfarande kan kallas klotter?
Måste säga att det glädjer mig att jag har någon att disskutera med! Inte varje dag man stöter ihop med vett hos andra.

Kommentarer
Postat av: felko

Hejsanshoppsan. Är söndag natt, har jobbat idag och inte haft väldans tid. Men såhär strax efter midnatt på en söndag så kan jag innan jag skriver nåt om ämnet säga att det du skriver ger mig perspektiv på en del saker, och det är bara bra. Känner visserligen att vi seglade iväg lite, men det tar jag på mig helt och hållet! =P Ska svara när tiden inte är så knapp. Steril high five man, keep it up.

2009-02-23 @ 00:59:53
URL: http://felkos.blogg.se/
Postat av: Dödgrävaren

Hm. Det handlar ju om kränkingen i sig också. Människan står alltid i centrum, inte något nominellt värde på en krona. Det är kränkningen i sig, att få sin egendom förstörd vilket leder till fler arbetstimmar som resulterar i uteblivna presenter till Lasses barn. Det är förmodligen den typen av barn som presterar sämre i skolan och utvecklar en retardering i spatialt tänkande vilket gör att de hellre förstör och trashar staden istället för att ägna sig åt ångon värdeskapande aktivitet. Slutsats: klottrare skall skjutas och måla väggen röd. Tack :)

2010-02-09 @ 15:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0