Konst.

Konstfack har gjort det igen. Godkänt ett provokativt och i det här fallet olagligt examensarbete av en elev. I det här fallet NUG. En pijonär inom svensk graffitihistoria.
För er som inte läst om detta har ni några länkar här under.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4422598.ab
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=883922

Graffiti är ju som bekant ett känsligt ämne. Åtminstonde när media envisas med att ta upp det, för i övrigt verkar inte vanliga svensson bry sig om fenomenet.

Disskuterar man saken med andra människor får man ofta höra yttrandet "Graffiti är snyggt, men klotter tycker jag inte om."
För den inbitne hänger dessa 2 ihop. Klottar, kan ju som ord defineras på olika sätt. Att kluddra i en tidning under ett telefonsamtal, eller på sidorna längst bak i matteboken under lektionen kallas klotter. Klotter kallas det även när en person skriver sin signatur i syftet att synas på samhället. Just den här typen av klotter är också graffiti. Det var så allting började. En person skrev sin psedonym överallt där han hade tillgång och blev till slut en typ av kändis i dåtidens New York. Det var först efter att många fler tog efter och gjorde samma sak som fenomenet sågs som ett problem.
För det är tydligen precis vad det är. I den mån att det är fult. För det förstör inget annat än den tänkta färgen på underlaget som råder.

Att folk tycker att klotter är fult kan jag förstå. Men att det är ett brott är det nog få som tycker. "Jo, jag tycker att det är ett brott." dimper kanske ner som kommentar nu. Men fråga dig själv hur ofta du tänker att "Usch, här har det begåtts ett brott."
Problemet är att ingen ställer sig frågan om det är moraliskt fel att klottra eller måla. Det behövs inte eftersom att det är olagligt. Och så länge något är olagligt behöver man inte moralisera över saken. Det är ju olagligt. Punkt.
Ungefär som hasch. Att det i praktiken sällan sker olyckor genom hasch, och att det faktiskt ALDRIG har dött någon pga hasch så är det ändå fel. För det är olagligt.
Men det är inte hasch jag ska skriva om.

Jag själv anser inte att filmen som gjordes till NUGs examenarbete är konst. "Konst ligger i ögonen på betraktaren", heter det. Och det är ingen konst att kladda ner insidan av ett tunnelbanetåg, inte heller att krossa en ruta och hoppa ut genom den. Det kan vilken människa som helst genomföra. Och enligt mig själv tycker jag att det ska kallas konst när det innebär en konst att kunna göra något som ytterst få, eller ingen annan kan. Själva klottrandet har jag dock inga problem med. Tåget blir fult innuti, men inget annat. Det är dock att förstöra när NUG krossar rutan. Inte att det förstör tågets utseende, utan snarare funktion.

Hur som helst är inte syftet med mitt inlägg att tala väl eller illa om klotter eller graffiti. Det som störde mig med hela nyheten är att media hela tiden används som statens verktyg i kampen mot något man har bestämt sig är ett hot eller ett brott mot den generella ordningen. Man vinklar allt inom graffiti som något negativt och skildrar sällan verkarens sida.
Uppenbarligen är graffiti ett fenomen som tilltalar flera människor, runt om i världen. Utöver utövarna finns det tro det eller ej åskådare som tycker om fenomenet eller "konstformen" är något bra eller häftigt. Vackert i viss mån. Men gemene man tillåts sällan att utveckla sin egna åsikt. Hela tiden trycker media in våra åsikter i huvudet på oss, och formar oss till det dom vill att vi ska tycka.


Graffiti symboliserar den fira individen och den fria viljan, speciellt eftersom att det är olagligt. Trots detta utövar personer denna extremsport. Med eller utan samhället medtycke. Ett fenomen utvecklat ur den dynamiska miljö och levande samhälle vi lever i.




Kommentarer
Postat av: Felko

Vet att just det här inte var syftet med inlägget men. Först och främst så måste en konstnär signera sitt verk, så länge han inte finner hela konsten i att inte signera.. Men å andra sidan så ska min dörr fanimej kvarstå stockholmsgrå om jag valt att måla den så och dessutom betalat pengar för det. O det är väl där det brister. Legalisera, ge dem plats att utöva sin konst på (för nu tar jag förgivet att det handlar om konst och inte en protest mot.. ja överallt där grafitti syns idag) där jag kan beskåda allt, och de som inte gillar det kan sitta kvar hemma eller gå till en annan ateljé.

2009-02-17 @ 00:07:46
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0