Kvinnodagen.

Trots att jag skrev om den tidigare här missade jag den helt. Kan knappast säga att jag glömde bort den, eftersom jag aldrig tänkte fira den. Vad nu "fira" betyder i den här bemärkelsen? Det används flitigt i alla fall.
Men en söndag? Jag hade viktigare saker för mig. Typ som att jobba. Bringa pengar till hushållskassan så att jag och Elin kan fortsätta vårat samliv i den mån det går.

Samtidigt läser jag en undersökning i en välkänd svensk kvällstidning där dom skriver om hur mycket mer jämnställt sverige har blivigt det senaste året. Till hjälp har dom använt sig av mätare, där en mätare representerar den manliga kvoten av VD poster till exempel, och den en annan mätare representerar den kvinnliga kvoten. Gissa vilka färger dom var i?
I en annan artikel skriver man om kvinnor i afrika som genomgår betvingad könsstympning.
I ett land gråter kvinnorna ut om att dom inte i snitt äger en personbil i samma omfattning som männen. I ett annat land måste man behålla ett incestbarn för att abort är olagligt.
Båda delarna är olika proportiner av förtryck. Om man vill tro på vad som skrivs i tidningarna. För om en tjej inte har en VD post i Sverige så är det för att hon är kvinna, och inte för att hon inte besitter kompetensen.
Tyvärr är det så att det inte bara är VD posteringarna i Sverige där männen är i ledning. Det fanns en hel drös med olika "fördelar" som var på männens sida. Och då kanske Sverige inte är så jämnställt som man tror?

I samband med det här ställde jag mig en fråga. Det är ju tydligen så att männen inte vill släppa ikapp kvinnorna i olika samanhang. Men vem var det som satte mannen vid makten från början? Är det så att det föll sig naturligt och att människan helt enkelt tänker väldigt mycket, i vissa fall för mycket(?), vilket leder till dessa konflikter. Att man hela tiden, i arbetslivet, i umgängeskretsen, på dagis, fritids, skolan, korpenlaget osv underkastar sig en typ av ledarroll finner ingen konstigt, men att i det stora hela skulle vara en man som bestämde över en kvinna, eller hade en typ av ledarroll, precis som hos dom flesta andra djurraser är hädelse. Människan är för smart för att leva efter sådana normer. Alla är lika värda och var och en har rätten att bestämma själv.
Såklart! Men konflikten handlar inte om det, utan som vanligt om vilket av könen som är bäst. Killarna är starkare och tjejerna kan göra två saker samtidigt. Allt säger man för att provocera det andra könet. För ingen vill ju heller tillhöra det svagare könet. Vad fan det nu ska betyda? Hur kan ett kön vara starkare än ett annat? Är inte vi en och samma djurart där båda könen är beroende av varandra? Där vissa egenskaper helt enkelt är formade efter en primitiv livsstil som vi egentligen har lämnat för länge sen?

Kvinnan är inte bättre på att laga mat än mannen, inte heller på att passa barn eller städa. Mannen är inte bättre på att köra bil, och inte heller... ja, vad är det nu vi män stoltserar med?
Och även om det var så att kvinnan var bättre än männen på ovanstående saker så är det tydigen något dåligt. Man vill ju bestämma själv vad man är bäst på.
Hur som helst kan vi inte undkomma att kvinnor har ett starkare naturligt band till sina barn. Varför skiter jag i. Förmodligen har det att göra med att mannen bara lämnar sin säd i kvinnan och kvinnan därimot får bära fostret inne i sig.
Men det är något dåligt att ta hand om barn. Man vill göra karriär och tjäna pengar. För pengar är vad det handlar om. Och då kan man inte sitta hemma med någon unge. "Kan jag sitta hemma med ungarna så kan min man det också."
Självklart! Jag vill vara med mitt barn när det kommer. Jag vill se det växa och ta hand om det. Hellre det än vilken karriär som helst. Karriär gör mig inte lycklig. Det är det dom små sakerna som gör.

Så medans Schyman jiddrar om äktenskapsförbud samtidigt som Olinda och 5 andra kändisbrudar berättar om vad Barbie betydde för deras uppväxt och att just det var inkörsbanan i mode för Ebba von Sydow tar jag och Elin och lägger energin på vårat förhållande och liv. Hon lagar mat, jag diskar. Hon damsuger, jag tvättar. Hon handlar, jag bäddar. Betalar räkningar, köper möbler. Jobbar. Kramas. Skrattar, gråter, älskar.
Allt detta medan talibanerna i afganistan stenar sina brudar till döds. Man undrar ju varför inte tjejerna där nere gör uppror och dödar männen. Det vore nice. Inte för att det är kvinnoförtryckande män. Utan för att dom är förtryckare. Men det är det ingen som är. Antingen är man kvinna, eller man, eller neger, eller latino, eller svenne, eller bajare, eller djurgårdare.

Fuck fack.

Mina åsikter springer iväg.
Jag sitter och blir arg. Och kan inte sluta skriva. Därför slutar jag här. Mitt i. Jag kan få ut så mycket mer. Men jag orkar inte.

Matlagningsdags. Lagom till att Elin kommer hem från jobbet. Tryggt va?

Kommentarer
Postat av: Grapne

du har det bra du elliott:)

2009-03-10 @ 01:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0