Stenålder.

Jag läste något om bögrättigheter i metro här om dagen. Glömde bort det för en stund, men kom att tänka på det idag igen.
Tydligen får inte homosexuella män inte ge blod. Enligt metro då. Jag sökte lite på fenomenet och konstaterade att homosexuella män tydligen visst får ge blod, så länge man inte har haft sex med en annan man. Givetvis var det på grund av risken för HIV-smitta. Att den risken är så pass överhängande att man måste utlysa ett enskillt förbud mot just homosexuella män hade jag ingen aning om, och låter ju helt befängt. Är det verkligen så svårt att försäkra sig om att en person inte har några blodöverförda sjukdomar? Om en homosexuell man verkligen vill ge blod utan att sprida HIV skulle väl denne knappast lura personalen på blodgivarcentralen att han ej har HIV? Och om mannen vill sprida HIV är väl risken större att en hetrosexuell person gör samma sak. Eftersom jag misstänker att hetrosexuella personer är procentuellt fler.
Att det skulle ha att göra med någon gammal rädsla över att bli bögsmittad är förhoppningsvis lite väl stenålder för att det ska vara så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0