E.

På min arbetsplats får vi en gång i månaden en tidning som heter Fri Köpenskap.
Syftet med tidningen är att informera alla inom handels om vad som händer inom just handels, på dom flesta fronter.
Efter att ha suttit och gnuggat mig i ögonen i 10 minuter, gäspat och surplat i mig halva blask-kaffet läser jag en artikel om att ett företag i Sverige har släppt en serie med olika korvar utan E-nummer, alltså kemiska tillsatser.
"Kunderna älskar det", säger en av representanterna på företaget, som menar på att försäljningen går jättebra, redan vid lanseringen av korvarna.
Ingen människa vill ju ha kemiska tillsatser i sin mat, då kan man ju får cancer.

Vi 80-talister måste vara dom människorna som har fått i oss flest kemiska tillsatser någonsin. Och vad jag vet är det inget större fel på oss. Ja, förutom att vi är lata, klagar på dom äldre och vill ha pengar utan att jobba. Men att det skulle ha med dom kemiska tillsatserna i mat tvivlar jag på.
Skulle det visa sig fel, och det faktiskt är därför vi är lata, så skulle ju det nästan vara ännu bekvämare. Då har vi ju något att skylla på.

Hur som helst lägger tillverkaren fram argumentet att "kemiska tillsatser är ju endast en följd av att man vill ha billigare mat...".
Så, om jag vill ha dyr mat, vilket jag gärna skippar (jag tror liksom inte på det där med att priset på maten sätter smaken på maten, kolla Lidl-reklamen), så ska jag köpa livsmedel med naturliga tillsatser. Inte för att det egentligen är nyttigare för oss, eller får maten att smaka bättre, utan för att det känns mer naturligt så.
Att det faktiskt skulle vara mer hälsosamt att äta mat med naturliga tillsatser istället för kemiska låter ju faktiskt inte helt otroligt. Men är förändringen verkligen en effekt av studierna och rönen om att kemiska tillsatser är farliga?
Eller har det snarare att göra med att vi har blivigt inpumpade information från diverse medier om att "livet är farligt, hur du än gör så kommer du inte undan, men följ våra hälsotips, så känns det bättre för stunden"?
Jag tippar på det sista.

Men vad gör man inte för att tjäna lite pengar? För det är ju trotsallt det företaget med dom "naturliga" korvarna vill göra. Naturliga tillsatser, och så höjer vi priset. Tack!

Kommentarer
Postat av: Emma,

förväntade mig en fin text om mig men rubriken var missvisande. besviken.



nej skämt, good stuff.

2009-06-13 @ 13:33:15
URL: http://petite.nu
Postat av: SEX AND THE CITTY

Trodde också texten skulle handla om Emma. Knasigt. Vilken besvikelse. Haha.

2009-06-25 @ 07:32:59
URL: http://sexandthecitty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0