Kvinna.

En lätt puff i sidan på min arbetskamrat med pekfingret blev till ett gensvar i form av ordet "kvinna".
Inget märkvärdigt. Glimten i ögat och ett leende på läpparna. 2 minuter gick, och jag började fundera.
Samma person går förbi mig, och jag frågar honom vad han menar? Varför kallar du mig kvinna? Använder du "kvinna" som skällsord? "Nej då"
-"För du vet att kvinna är ju något fint, i alla fall för mig."
-"Ja då, så känn dig hedrad."
Tankarna susade i skallen. Skulle jag känna mig hedrad att han kallade mig kvinna? Knappast. Självfallet var ordet menat som nedvärderande. Precis som alla andra väl använda skällsord med kvinnokopplingar. Hora, Bög, Fitta, Slyna, Slampa..
Jajaja, jag förväntar att jag kommer få någon bright kommentar nu som att "man säger ju faktiskt kuk också till folk".
Ja, man gör ju det, ibland. Men allt som oftast använder man ord som relaterar till något femenint. Typ kuk-sugare. Och vi killar tar illa upp. Inte vill man bli relaterad till något som verkar kvinnligt. Fjolligt? Det vore hemskt. Vi lever ju som män! Jag vill höra att jag har stor kuk, inget annat!
Lägg där efter till att även tjejer använder samma ord mot varandra. Inte kallar dom varandra för Lesbiska, Kuk, Manshora osv? Även dom har lärt sig att använda ord med negativ klang om det kvinnliga könet.
Ännu en gång gör vi saker för att trycka ner kvinnan. Om än benämningen kvinna. För det handlar bara om att anpassa sig till en mansdominerad värld. Annars är man en kvinna, av någon form.
För det ska ni veta tjejer, att ni ska göra som vi säger. Ni är det svaga könet. För ni kan inte slåss, och därför ska ni underkasta er oss. Gör ni inte som vi säger är ni horor, hela bunten!

Kommentarer
Postat av: Grapne

ett annat nedtryckande ord är ju JUDINNA. Det är fett skönt att säga och då ska man fan ta illa upp:)

När ja säger dessa orden så har de inte med att göra att dom är kränkande mot damer. Och ja har lärt mig att inte bry mig om någon säger de till mig för de är mer regel än normalt att man får höra de någongång per dag, speciellt när man krökar. Och när man tog åt sig av orden så va de inte för att orden tillhör kvinnor.

2008-12-10 @ 15:21:16
Postat av: K

Du skulle ha nackat honom. På direkten.

2008-12-10 @ 15:25:04
URL: http://privataaffarer.blogg.se/
Postat av: Zid

Grapne> Mycket möjligt att dom flesta kanske inte riktigt tar illa upp i själen när dessa ord används. Det handlar dock inte om det, utan det faktum att majoriteten av vardagliga skällsord har en negativ kvinnoklang. Du måste förstå att det här går hand i hand med mycket annat kvinnoförtryck.

Det är möjligtvis så att ordet "Kvinna" som skällsord i sig inte har speciellt mycket tyngd. Men sambandet gör det annorlunda...

2008-12-10 @ 16:18:19
URL: http://banditking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0