Trött.

Det nalkas jul, och nyår också för den delen.
För varje år som har gått dom senaste 4 åren har jag tappat mer och mer intresse för dessa "högtider". För det är ju tydligen var det är. Någon har fått för sig att jesus, en profetjävel, föddes den 24:e dec. Sen finns det dom som tror annat och firar lite andra varianter. Men så som jag har lärt mig, det är det som är rätt. Det är därför vi krigar mot muslimer.
Det här var ju självklart inget jag tänkte på när jag var 8 år gammal och satt och kollade på kalle anka, innan tomten dök upp och gav mig en massa paket, alldeles utan, för mig, giltig anledning.
Sjukt egentligen att jag inte ens frågade mina föräldrar eller mor- eller farföräldrar varför vi gjorde som vi gjorde varje år, vid den tiden. Det var ju självklart så inprintat i min skalle att det bara skulle vara så. För vi firade ju jul redan det året jag föddes. Då var jag en och en halv månad gammal, och har nog inga minnen från just den julen. Men nog fan firade vi den.
Nu börjar jag inse att det inte har funnits någon profet, även om jag respekterar att andra tror att så var fallet, för det är väl därför ni firar jul? Och det är dags att lägga skorna på hyllan. Jag beslutade lite sent i år, så det här får bli min sista jul. Bara för att inte "förstöra" det vackra och traditionella hos dom jag ska fira med.

Efter jul kommer nyår. Det är ju också en speciell kväll. Vi går från 2008 till 2009. MÄKTIGT!
För er som inte har varit med på någon nyårsafton tidigare ska jag berätta hur det brukar gå till.
Jag har lärt mig att nyårsafton är något speciellt, det händer ju bara en gång per år. Därför ska allt vara lite extra glamouröst. Det handlar egentligen om att konsumera god mad och mycket sprit. Helst i goda vänners lag. Ungefär som en vanlig helg, fast lite dyrare. Man blir tjatad på, indragen i, och nästan påtvingad att göra något speciellt. Om det verkligen är för att folk tycker att nyårsafton är något speciellt vet jag egentligen inte. Det enda jag vet är att det var kul att skjuta raketer på bilar och slänga smällare i brevlådor när jag var yngre. Och det har jag gjort så mycket nu att det börjar bli tråkigt. Dessutom säljer dom inte smällare längre, och raketer är liksom inte lika storslagna som dom var när man var liten.
Hur som helst är det fortfarande en hype runt nyår. Alla ser fram emot den stora kvällen där man ska träffa alla polare, bli full som fan, ragga på alla brudar man ser, hamna i slagsmål, spy, tappa sin mobil, bli gripen och avvisad från platsen av tunnelbaneväktare, ta en svarttaxi hem för 500 spänn och vakna upp dagen efter, som man dessutom ska jobba på, med en huvudvärk utan jämförelse.
Men det är ju nyår?
Det är speciellt! Bangar du så är du en dålig vän. För alla vänner hänger ihop på nyår. Alla helger vi har haft tillsammans tidigare, alla redlösa fyllor, alla slagsmål som vi har backat upp varandra i, alla gånger jag har låtit dig sova hos mig, alla gånger vi har pröjsat varandras taxifärder, ALLT det är ingenting om du inte hänger med på nyår.
Hemmakväll? Dricka hemma? Inga raketer? Ingen fylla? Börjar du bli gammal? Är du färsking?
Ja, jag är nog en färsking. En gammal färsking, som helt enkelt gett upp tanken på en lyckad nyårsafton, där allt är detsamma som vilken helg som helst, fast värre.

Kommentarer
Postat av: K

Svar:



Tack för din stöt(t)ande kommentar.



Klart man vill det!



2008-12-11 @ 15:44:02
URL: http://privataaffarer.blogg.se/
Postat av: KILLAVANILLA165!

Jag håller med dig till fullo, jag är killen som aldrig ler på nyårsafton!

2008-12-11 @ 17:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0