SMS-lån.

Inget att rekommendera, tro mig. Jag fastnade i det som medelsvensson kallar lurendrejeri. Självklart ingen bemytlig upplevelse, men ett misstag som jag defenitivt har lärt mig av. I mitt fall blev det ett sätt att släcka den materiella törst jag hade under en tid.
Lösningen medförde ju en del bieffekter, men sånt är livet.
Jag är ju tydligen inte ensam om att ha fastnat i träsket. Och det är väl lite av dom olika företagens affärsidé antar jag?
Den enes död, den andres levebröd.
Ni, som jag, vet nog att det har varit en del artiklar om sånt här i tidningar osv. Hur jobbigt det är och att allt fler ungdommar hamnar i dessa fällor, där lån blir till nya lån för att täcka upp kostnaderna för dom tidigare. Samtidigt som man vägrar dra ner på det man konsumerar, eller kanske strunta i SMS-lånen för att istället låna av någon vän eller familjemedlem.
Hur som helst slöbläddrade jag i Aftonbladet på lunchrasten. En förmån jag har, eftersom den säljs här, så slipper jag betala för smörjan. Eller... Förmodligen hade jag inte läst skiten varje dag om jag hade varit tvungen att betala för dess skitjournalistik.
I den, på jag tror det var sida nummer 3, hittade jag en artikel om just detta.

Läs artikeln här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3864965.ab

Så, till saken. Dessa människor vill alltså förbjuda dom här företagen, som inte gör något olagligt. Dom erbjuder snabba pengar till ett ja, någorlunda billigt pris. Vissa människor faller för lockelsen att få fram pengar, för att kunna köpa något dom trånar efter, i största sannorlikhet. Tydligen var det inte fallet för dom här tre. Här handlade det om räkningar som inte kunde betalas osv. Vart SMS-lån kom in i bilden har jag faktiskt inte lyckats förstå, trots att jag själv har tagit dom här lånen under en tid tidigare i mitt liv.
Jag undrar vad som hände med det egna ansvaret? Att förbjuda något som kanske i en del fall inte är något positivt, bara för att man själv inte kan motstå frästelsen är för mig hyckleri.
Är det meningen att staten ska skydda oss från det som innebär en viss risk? Ska vi inte själva få välja vad vi vill uppnå i våra liv? Var det någon som tvingade dom här personerna att ta SMS-lån? Vad hade dom gjort utan SMS-lånen? Dom hittade ju inga andra lösningar på sina problem?
Jag har hört någon säga, i två olika filmer, att det i människans hjärta alltid kommer att finnas ett svart hål. Det här hålet kommer aldrig att fyllas upp. Människan kommer att erövra, köpa och ta, utan att hungern efter mer någonsin kommer att mättas.
Det verkar som att det stämmer. Och det är alltid lättast att vägra inse sitt egna misstag, och skylla dom på någon annan.

Kommentarer
Postat av: Anna

att ha olika åsikter om barn handlar inte om mognad. vissa människor väntar hela sina liv på att få skaffa barn, andra inte. självklart är barn fina. ett barn är ett nytt liv, men bara för det behöver det inte betyda att barn är något som passar alla. det är inget mer med det, det är ett personligt val.

2008-11-27 @ 20:13:56
URL: http://randomblonde.blogg.se/
Postat av: Sofie

Finns ju en hel del lån man kan ta som inte har så tokhöga avgifter men visst är det nödläge kanske man behöver pengar bums och då kan det väl funka...S

2010-01-24 @ 21:13:30
URL: http://www.kook.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0