Barn.

Det är "debatt" nu i metro, på insändarsidorna om hurvida barn ska få ha godis i skolan. Med barn syftar jag på ungdommar i grundskolan.
Det hela inleddes med ett inlägg från ett sådant (barn alltså), där man kunde läsa hur trist det var i skolan utan godis. Att det var löjligt hur deras rektor hade beslutat att godis skulle förbjudas. Detta pga att man fick en tillfällig energikick som kort efter följdes av trötthet. Självklart besvarades "barnets" inlägg med ett drygt argt svar från en vuxen, som ni vet, alltid vet bäst.
Barn får ju faktiskt inte bestämma, då kan det bli helt fel. Det är ju därför vi har lagar om när man blir myndig så man kan ta eget ansvar, oavsett om man är mogen för det eller ej. Man kan inte tar ansvar nog att köpa alkohol förän man är 20, men man kan ta ansvar för allt annat man gör när man är 18. Det är roligt hur det fungerar. Eller.. Inte fungerar i vissa fall.

I samband med svaret på barnets inlägg läste jag en helt ny insändare, från ett annat barn, som tyckte att man borde flytta fram starten på skoldagarna till 9, helst 10. För det är vetenskapligt bevisat att ungdomar hellre är uppe längre på nätterna och sover längre på dagarna.
Jag vet inte riktigt vart det har bevisats, men enligt mig själv tycker jag ungdomar i högstadieålder borde kunna ta ansvar nog att gå upp i tid och ta sig tid att sova den tid dom behöver.
Det är inte så att jag inte vet hur svårt det är. Jag var ju likadan när jag var i den åldern. Men det handlar bara om egen vilja och motivation. Skiter man i att man börjar tidigt på dagarna så får man vara trött en hel skoldag, eller i mitt fall, arbetspass. Ibland är det värt det. Oftast inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0