Andra sidan av myntet.

Den där vakten har jävlats med mig sen jag kom hit.
Redan när jag stod i kön såg jag hur han kollade konstigt på mig.
Var det för att jag stod och snackade högt med mina polare? Raggade på tjejerna framför mig? Skrattade och sjöng?
Det ytliga hos resten av dom i kön fick mig nästan att kräkas.
Alla försökte se sådär löjligt städade ut. Och det blev värre ju närmre dom kom entrén. Tystare och tystare liksom.
Precis innan mig blir två killar framför mig avvisade. Dom är svarta. Från England av accenten att dömma.
"Sorry guys, you have to be on the guestlist. There is nothing i can do."
Killarna blir lite besvikna, men inte ledsna. Dom vänder om och går bort mot trappan på andra sidan gatan.
"Tjena" Säger vakten. "Vänta lite.."
Han kollar bort mot killarna tills dom har gått upp för trappan och är utom synhåll.
"Jaha, hur många är ni?"
Jag vill ge honom på käften, åtminstonde verbalt. Vem fan tror han att han är?
Men jag är ju uppfostrad enligt den svennska modellen, så jag svarar på frågan, utan krångel.
"Och hur många öl har du druckit?"
Skämtar han eller?
"Jo, det har blivit en del, det är ju fredag. Säkert 8-9 stycken."
Han kollar på mig som om jag vore dum i huvet.
Han vill väl höra någon låtsas berättelse. Ljug och desperata försök till att verka städad. En rövslickare. Släpp in mig, snälla! Jag är en bra människa.
"Du kommer in för den här gången, men ta ett glas vatten när du kommer in."
Yes! Jag kom in för den här gången! Skönt att höra, nästa gång kanske jag inte har samma tur?
Det äckligt höga inträdet betalas medan tjejerna med silikontuttar glider förbi fnittrandes. Jag måste se smått desperat ut när jag står där och fummlar med ihopknögglade 20-lappar för att få ihop till inträdet.
Jag får ihop det på något sätt och kommer in.
Någon rycker tag i mig, ganska hårt.
Vakten såklart.
"Jackan också grabben!"
Det är viktigt det där med jackan tydligen.
Det löser sig det med.
Efter en stunds festande med överpriser på bira och klassisk mainstream-musik Rycker vakten tag i mig igen.
"Nu ska du ut härifrån!"
Verkar vettigt tycker jag, eftersom jag har betett mig som ett svin.
Han är inte varsam. Ett hårt grepp i armen och drar nästan ut mig, trots att jag bara stått och dansat.
Om det är någon utslägningskvot han måste uppnå, eller någon intern tävling vakterna emellan vet jag inte.
Sekunden efter får vakten en spark i sidan. Inte av mig. Jag har bara ifrågasatt varför han slänger ut. Men mina vänner är inte lika öppna för en dialog.
Vakten vaklar till, men återfår snabbt balansen. Inom loppet av några sekunder har ytterligare 2 vakter kommit till hans undsättning. Självklart med dragna batonger. Slå först, fråga sen. Det blir tumult. Batongslag bemöts med bara nävar och ett och annat ölglas.
Vakterna trycker på. Dom är stora som hus och arga som björnmammor som förlorat sina björnungar.
Efter en och en halv minuts hand-/batonggemäng orkar folk inte bli slagna längre.
Några flyr ut lite smidigt från rökrutan.
Jag blir utslängd. Som var tanken.
"Så går det när du ska leka mangas. Nu fick dina polare smaka på grund av dig."
Logiken verkar frånvarande hos ordningshållaren.
"Vill du sitta i fyllecell också?"
"Nej tack, jag har haft tillräckligt kul här i kväll."
Vakten ser äckligt nöjd ut. Han skrattar åt mig. Jag är ett skämt för honom.
Komma till hans krog och bete sig?
Vacklar ner för gatan. Runt hörnan står mina vänner och väntar.
"Såg du första sparken?! Så jävla skön!"
"Du hade fan tur att glaset missade, annars hade det hamnat på en helt annan nivå!"
"Varför blev du utslängd för?"
"Vad säger ni grabbar, vi tjackar några nödraketer och sätter oss uppe på skinnis. Zid, har du dina högtalare hemma? Då hämtar vi dom. Jag har röka också för dom som vill ha."
Alla vänder ner mot gatan. Småpratandes. Några är fortfarande uppspelta över vad som hänt.
En stunds tystnad innan någon utbrister:
"Vaktbolagen kommer snart!"
Resten hänger på:
"Då blir det en jävla fart!
Dom har betalt, för att jaga ungar!"

Natten är ung.


Kommentarer
Postat av: Grapne

skön läsning

2009-04-16 @ 12:57:33
Postat av: eddie

fett skönt inlägg!

2009-04-17 @ 13:34:54
Postat av: VSK-Sthlm

Som vanligt bjuder du på trevlig slentrian-läsning.

2009-04-18 @ 12:13:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0