Debatt.

Ett onyanserat skitprogram som ger svennebanan och ickemedvetna människor en chans att spä på rykten, fördommar och annat dravell.

Det finns en lag som säger att är man under 15 år gammal och har sex så begår man en olaglig handling. Är din sexpartner också över 15 så handlar det i största sannorlikhet om en övergreppssituation.
Den här lagen har allas våran Tomas Bodström hittat på. Han tyckte det verkade vettigt eftersom han förmodligen själv aldrig har haft sex.
Till råga på allt så vill nu en åklagare granska om man kan åtala sjuksköterskor som ger ungdomar under 15 preventinmedel för medhjälp till våldtäkt.
Jag vet inte ens om jag behöver argumentera för min sak för att ni ska tycka att det låter sjukt.
Den här delen av programmet var bara dock 20 minuter. Resten handlade om fotbollsvåld.

Programledaren, som jag alltid glömmer bort namnet på, speciellt en morgon 05:56, inleder så vackert med:
"Ska barnfamiljer behöva vara rädda över att gå på fotboll i Sverige? Ska man behöva bli attackerad? Ska 7-åriga pojkar bli nedslagna?"
Riktigt hur ofta din 7-åriga son blir attackerad och nedslagen på en fotbollsmatch i sverige vet jag inte. Men det har sagts tidigare, och det tåls att sägas igen.
Förra året besökte ungefär 500 000 personer dom allsvenska matcherna i stockholmsområdet. Under dom tillfällena anmäldes ca 170 brott.
Förra året var också den lugnaste Hultsfredsfestivalen sen starten för festivalen, enligt polisen. Ändå anmäldes över 400 brott.
Att "Hultsfredsfestivalen är död" får vi dock aldrig läsa i tidningarna.
När ska media fokusera på fotbollen istället för dom få brott som begås i samband med matcher? Och när ska människor inse att det finns brottslingar, även sådana som slår varandra på käften, inom alla områden. Det är inget man undkommer. Och dom försvinner inte för att man säger att det är olagligt.
Argumentet kom också att den totala polisiära insatsen för fotbollsmatcher i stockholmsområdet uppgick till 52 miljoner. Utäver den kostnaden tjänar staten ungefär 250 millar varje år på stockholmsmatcherna. Men detta verkade ovesäntligt. Svaret blev något i stil med "Så då är det OK att slänga 52 miljoner på polisinsatsen?
Absolut! Staten går fortfarande med vinst. Ganska stor sådan. Tänker er hur mycket klotter man kan sanera för dom pengarna. Eller hur många hattmuseum man kan bygga.
Min fråga är: Kostar inte polisen lika mycket pengar, oavsett om dom sitter och fikar eller är ute och tittar på när människor går på fotboll?

Mitt egna tänkande leder in mig på fler vägar. Men jag måste till jobbet.

"Hata alla, vi ska kravalla!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0