Gud.

Eftersom farsan har blivigt nätpokertorsk fanns det inte mycket annat att göra än att packa lite inför flytten eller att bänka sig framför tv:n. Det blev till att göra lite av båda.
Jag fastnade dock framför tv:n en längre stund när jag slog på programmet "Profetens Döttrar".
Jag intresserar mig extremt för andra kulturer, debatter och hur saker och ting vinklas och ses av andra personer.
Huvudämnnet, eller, i alla fall det som det las mest tid och energi på var slöjan. Det var av någon anledning viktigare än "hedersvåld" eller andra fenomen kopplade till den muslimska kulturen eller tron.
Hur som helst talades det mycket om mycket.
Självfallet var alla medverkande kvinnor, vilket förbryllade mig lite. Om man vill lösa problem där kvinnor förtrycks kan det vara bra att ha män på sin sida. Det har dessa säkerligen, men att visa det utåt kan ju definitivt vara en stark faktor i att visa andra att man menar allvar i sin kamp. Det är ju faktiskt inte många män som vågar stå för att dom står på tjejernas sida.
Debatten tog sina törnar och ibland bearbetades ämnen så extremt att det bara blev löjligt.
Slöjan var här ett praktexempel.
Det finns, enligt medverkande i programmet, två läger i "slöjfrågan". Dom som vill tvinga av tjejer slöjan, och dom som vill tvinga på tjejer slöjan. Enligt de medverkande måste man få välja själv, och det är vad det ska handla om.
Det låter såklart vettigast. Man som kvinna, oavsett läggning eller religion ska få välja själv hur hon ska leva sitt liv, hur hon ska se ut och hur hon ska bete sig. Detta innebär dock inte att allt dom en person väljer är rätt, känns rätt hos andra eller uppskattas av alla. Något som flera verkar vara för trångsynta för att se.
Snacket övergick till slut att slöjan inte handlade om religion eller kvinnoförtryck. Vissa ska använda den som sådant, men generellt är det bara ett klädesplagg som kvinnan väljer själv om hon ska bära.
Så, jag måste verkligen helt fått det om bakfoten.
Slöjan har inga religösa rötter? Det är bara en huvudbonad påhittad av muslimer? Eller är det bara ett sätt för muslimska tjejer att mildra det faktum att man faktiskt inte visar vem man är?

Även där går mina åsikter isär. Självklart ska man få välja själv hur man ska klä sig. Vill man inte visa håret så ska man inte behöva göra det. Men faktumet att det skapats av en tro och en ideologi går inte att dölja.

"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner etc."

Det är vad som står i koranen. Varför inte män ska skyla sig är för mig en gåta. Är det för att kvinnor har en mindre sexuell drift och har lättare att lägga band på sig när dom blir kåta än män?

Ok, jag kanske inte förstår mig på det djupa i en gudatro. Det har liksom aldrig fallit mig i smaken. Personligen skiter jag fullständigt i om en människa tror på gud eller bär slöja. Men jag blir alldeles virrig av att folk lägger så stort ansvar hos "gud", och stor tro på "honom".
Har folk ingen tro i sig själva? Är människor svaga? Duger inte livet som det är? Måste allt ha en förklaring?
Det är väl kanske så att det som inte går att förklara är något gudomligt?

Nåja, nu kom jag ifrån ämnet lite. Men inlägget får bli till vad det blir när jag skriver och saker poppar upp i skallen.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att slöjan har, eller åtmistone börjar förlora sin religösa betydelse. Och då är det ju ganska vettigt att informera om det. För det är hela tiden viktigt vad andra tycker om dig, din tro och vad du sysslar med i anknytning till den.

Ska tjejer ta tag i pekpinnen kan man inte hålla på att spela efter mannens regler. Det gäller att dra på baraclavan och visa vart fan man står. Daltandet leder ingenstans. Diplomati håller inte. Men det verkar ingen ha förstått.

Jag tappar lusten. Mina åsikter tar aldrig slut, och jag kan inte få ner allt på "papper". Det blir osamanhängande och långtråkigt att skriva om. Det är roligare att disskutera i verkliga livet.
Hur som helst tänker jag inte göra något för att förändra muslimers tillvaro. Jag ser alla som människor. Tyvärr delar jag inte den tron med så många andra. Livet är inte enklare än att vi bor på samma planet. Vi äter, knullar, sover och slåss för att överleva. Oavsett religion, kön, "ras" etc.
Resten är hyckleri, för att fördiva tid.


"I make my own luck."
Harvey Dent

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0