Felko.

Jag tänkte först svara på Felkos kommentar genom att skriva en kommentar tillbaka, men det blev för långt, så jag svarar med ett inlägg istället.
Kommentaren var ett svar på inlägget om konst och löd såhär:

" Vet att just det här inte var syftet med inlägget men. Först och främst så måste en konstnär signera sitt verk, så länge han inte finner hela konsten i att inte signera.. Men å andra sidan så ska min dörr fanimej kvarstå stockholmsgrå om jag valt att måla den så och dessutom betalat pengar för det. O det är väl där det brister. Legalisera, ge dem plats att utöva sin konst på (för nu tar jag förgivet att det handlar om konst och inte en protest mot.. ja överallt där grafitti syns idag) där jag kan beskåda allt, och de som inte gillar det kan sitta kvar hemma eller gå till en annan ateljé."

Som du sa, det var ju inte det inlägget handlade om. Men eftersom du skrev nånting om det så ska jag svara så gott jag kan. Om det nu behövs?
DU, min vän, målar inte dörrarna stockholmsgråa. Det finns det anstälda åt staten som gör, på uppdrag av staten. "En neutral färg som alla kan trivas med". Nu är det väl sällan en graffitimålare målar på en dörr för att dom tycker att färgen är ful, utan snarare för att deras tag ska synas så att dom får "fame" i hos andra målare.
För att ta det steget längre så är det ju faktiskt inte tagen på dörren som kostar pengar (om du inte tänker på första gången den målades, vilket i det här sammanhanget blir en struntsumma ur din skattbetalarkassa), utan snarare ommålningen eller saneringen av dörren. Något som företaget eller kommunen väljer själva om dom vill göra.
Nu råkar det ju vara så att klotter och graffiti är ett fenomen som utövas av individer, därav är det upp till individen själv om eller var han ska måla. Eftersom det är olagligt och dessutom strider emot andra människors vilja blir ju ofta valet att ta bort "klottret". Att personer som målar sedan anväder ordvalet konst i debatter som argument är väl snarare för att förmildra aspekten på vad det egentligen är.

Som skattebetalare så ska du veta att dina pengar går till många fler onödiga saker än att måla om dörrar nere i tunnelbanan. Och om du inte använder pengar som argument utan snarare att du känner dig otrygg i ett nedklottrat samhälle så vet jag inte om det argumentet håller heller. Klotter är en färgaplikation på enn yta, inget annat. Det otrygga skapas inte av klottret utan snarare om det finns fientliga eller våldsamma personer inom ett område.
Men staten använder ju vilka metoder och argument som helst för att vända den stora massan mot fenomenet. Det är ju olagligt.

Som jag skrev tidigare, konst sitter i betraktarens ögon. Och hos gemene man är inte en tag konst, därimot en målning. För en initierad målare är innebörden den samma.

Skitsamma om det nu är konst eller ej. Måste det verkligen vara konst? Varför används det begreppet på allt man inte har en defenition på? "Vet du inte vad det är så är det förmodligen konst."
Det kanske bara är ren och skär skadegörelse? Det kanske är en sport? En hobby? Tidsfördriv? Eller är det vacker konst, på statens beskotnad?
Det går väl att debattera om i evigheter. Jag lägger nog ner mitt här och nu. Ses vi någon gång kan vi ju snacka mer om det då. Men var skönt att få skriva av sig lite.

Kommentarer
Postat av: Felko

This i LIKE! :) Jag läser vad du skriver, håller med, men inser att även du bara återspeglar din sida utav det hela. Vad jag och du tycker om massan, media och eg alla påhitt i kontrollens och ordningens namn vet vi väl ganska väl redan. Hursom så står jag fast vid min åsikt då jag vet att även Lasses Liv's i Tumba (som drivs utav Lasse, enbart Lasse) även blir ommålat. Konstnären här tar sig friheten att ändra på något som Lasse personligen skapat. Visst, dörren var säkert målad grå när han köpte den, men han fick iaf välja själv. Oron vet jag inte vad jag ska säga om, har aldrig upplevt någon oro och även spenderat 98% utav min vakna tid med dessa konstnärer i många år. Individen här inskränker en annan individs åsikt och tycke helt oberättigat. Därför föreslår jag att vi ger dessa konstnärer en plats där de kan utöva och utvekla sin begåvning. Min vän, kostnaderna blir inte så höga per skalle, det stämmer, och vi kan gärna prata om andra absurda saker mina skattepengar går till, men när vi ändå är här så är min krona min krona, och i den mån det går vill jag inte förvalta mina pengar i saneringsprojekt utav staten, vilket jag nu tvingas till.

2009-02-19 @ 21:44:33
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0